Tuesday, March 6, 2012

Pau gebu (Water Roux)

okay, tiba2 rajin pulak nak buat pau kan.. kalau balik rumah semangat memasak dia lain sikit... hurm, dekat kedai je tadi asyik tersasul je.. saya tanya nyonya tu, "pau yeo's mana?", sebenarnya nak cakap "kaya yeo's mana". .patut la nyonya tu mcm blur.. mak pun blur..

lepastu, nyonya tanya "yang ni je ke..." saya cakap, "eh tak.. mak ada ambik yis tadi.. ha tu.. (tunjuk kat minyak sapi)". sengal gila, nak cakap minyak sapi, pegi sebut yis. mak kata dah mengigau nak buat pau punya pasal.. buat malu je.. T__T



okay, nah amik resipi ni...


lepas ni kena belajar nak bagi letak inti betul2 dekat tengah dan nak simpul bahagian atas supaya pau cantik :)

Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com
Bahan-bahanya

500 gram tepung pau ( low protein flour)
3 sudu besar shortening ( lemak sayuran)
220ml air suam+1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
2 sudu kecil baking powder
4 sudu besar water roux
2 1/2 sudu kecil yis

resepi water roux
25 gram tepung gandum
125 ml air

cara-cara untuk membuat water roux

-masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan  menggunakan api perlahan, setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan.

untuk inti kelapa
3/4 cawan kelapa parut ( ros guna kelapa inti tu)
3 sudu besar gula merah
satu ikat daun pandan
sedikit air suam

1. campurkan semua bahan di dalam kuali dan gaul sebati, angkat dan sejukkan.

variasi inti bagi pau
sri kaya pandan
kacang merah
krim coklat

( bahan yang digunakan semua yang berwarna putih, bagi mendapatkan pau yang putih apabila di kukus nanti, jangan gunakan marjerin ataupun minyak masak bagi menggantikan shortening. )

Cara-caranya

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan,( nak guna BM pun boleh) pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin.


2.  Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan masukkan 2 sudu kecil inti kelapa dan tutup kemas, ulang langkah tadi hingga doh habis.

3. Lapik pau dengan baking sheet atau daun pisang, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam, Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau.

saya bahagikan setiap doh dalam 40g, dapat lah 20 biji pau yang gebu gebas :))


kejap je, 8 minit dah masak dah pau... 

abaikan lah kaya yang bersememeh tu.. saya guna kaya yeo's je.. sebab kaya tu rasa dia lemak berkrim.. susah pulak nak bentukkan pau ni rupanya sebab inti dia cair.. lepas ni kena lah belajar lagi. nak try dengan inti kelapa dengan chicken curry lah.. 


Tips-Tips untuk mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus

1. Pastikan air kukusan betul-betul mendidih. ( air kukusan lebih kurang 3/4 pengukus)

2. Jangan kukus pau terlalu lama ( masa yang ros sarankan hanya 6,7 dan 8 minit sahaja)

3. Apabila mahu menangkat pau yang sudah di masak, angkat sekali pengukus atasnya dan alihkan dari haba pengukus, angkat pau yang sudah masak dan letakkan di dalam bekas ( jarak-jarakkan pau, jangan ditindih antara satu sama lain)  dan susun baki pau yang mahu dikukus, ulang langkah tadi sehingga selesai.

4.Pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, ( kalau nak lagi yakin boleh balut penutup pengukus dengan kain bersih).

pau ni tetap gebu sampai ke malam. walaupun bila dah malam, kulit luar dia dah jadi keras sikit, tapi dalam dia still lembut. macam mana eh nak dapat kulit pau yang lembut macam tisu macam jual kat kedai tu? selamat mencuba!


cook with love,

No comments:

Post a Comment

Kindly spill your heart out at here (',')